Nowi klienci w naszych sklepach internetowych

Od stycznia 2021 roku nasze sklepy odwiedzą nowi klienci. Do tej pory zakupy robili u nas Konsumenci i Przedsiębiorcy – teraz pojawi się nowa grupa. Wraz z nią musimy wprowadzić zmiany w regulaminach naszych sklepów internetowych.

Na dole tego wpisu przygotowałam dla Was aktualizację regulaminu, który powinien obowiązywać w sklepie internetowym od 1 stycznia 2021 roku.

Nowa grupa klientów w naszym sklepie internetowym:

Osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, dla których dany zakup nie ma charakteru zawodowego.

Jest to mówiąc prościej grupa wyodrębniona z grupy Przedsiębiorców. Przedsiębiorcom nie przysługują takie same prawa, jak Konsumentom (np. prawo do zwrotu czy reklamacji), dlatego musimy w naszych regulaminach rozszerzyć je na nową grupę.

Do tej pory, gdy ktoś robił zakupy w sklepie i podawał dane firmy był Przedsiębiorcą. Pozostali klienci byli Konsumentami. Teraz przepisy się trochę zmieniają, a my jako Sprzedawcy musimy zmienić nasze regulaminy, gdyż nowej grupie przyznano w dużej mierze prawa Konsumenta.

Podam na przykładzie, co to wszystko oznacza w praktyce:
  1. Jestem nauczycielką języka angielskiego, prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą i kupuję drukarkę, żeby drukować na niej sprawdziany dla moich uczniów. Zakup ten jest związany z moją działalnością, ale nie ma charakteru zawodowego. W takim przypadku będę chroniona, jak konsument i mogę skorzystać z prawa do zwrotu oraz reklamacji.
  2. Jestem sprzedawcą drukarek i kupują drukarkę – ten zakup będzie miał dla mnie charakter zawodowy. W związku z tym zwrot nie będzie możliwy, ponieważ klient ten jest Przedsiębiorcą.
Czyli oprócz regulaminu zmieni się również sposób weryfikacji tego czy dany Przedsiębiorca może skorzystać w naszym sklepie z praw przysługujących Konsumentowi.

W jaki sposób weryfikować to czy dany Przedsiębiorca może korzystać z praw przysługujących konsumentom?

1. Możemy weryfikować status Jednoosobowej Działalności Gospodarczej na etapie składania zamówienia przez daną osobę, ale ta metoda nie jest praktyczna i mogłaby odstraszać od nas klientów.
2. Istnieje również opcja rozszerzenia ochrony wynikającej z przepisów na wszystkich naszych klientów. Wiąże się to z tym, że również naszym klientom hurtowym, dla których zakupy w naszym sklepie miałyby charakter zawodowy musielibyśmy przyznawać prawo do zwrotu i reklamacji.
3. I najlepsza opcja – weryfikacja statusu danego przedsiębiorcy w momencie, gdy będzie on chciał skorzystać z praw przysługujących konsumentowi. Wówczas możemy żądać od takiej osoby oświadczenia, że zakup nie miał dla niego charakteru zawodowego i sprawdzić takie oświadczenie z kodami PKD wpisanymi w CEIDG.

Przygotowałam dla Was nowy wzór regulaminu, w którym uwzględniona jest już nowa grupa klientów. Możecie go pobrać klikając w przycisk poniżej.


4 myśli na “Nowi klienci w naszych sklepach internetowych”

  1. Dzięki za ten wpis! Proste przykłady od razu obrazują z czym mamy do czynienia i o co w tym wszystkim chodzi! Jak zwykle w punkt 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *