Jak zorganizować konkurs na Instagramie?

Konkurs na Instagramie to świetny sposób na promocję naszej marki, zdobycie nowych obserwujących, ale również klientów. Każda nowa osoba, do której dotrze taki post konkursowy i weźmie w nim udział, a nie wygra – może później kupić od nas nasz produkt.

Jeśli zawrzemy odpowiednie zasady konkursu – taki post na naszym profilu będzie sam się promował bez konieczności inwestowania w promocję. Ale oczywiście i tak warto : )


Jest kilka zasad, o których musimy pamiętać, żeby przeprowadzić go bezpiecznie i zgodnie z prawem.
Poniżej zasady, do których ja się stosuje i według, których przeprowadziłam ostatnio konkurs na moim prywatnym profilu.

Różnica między konkursem a loterią/rozdaniem

Jak się okazuje, jeśli organizujemy konkurs, w którym zwycięzca ma być wybrany na drodze losowania, wówczas mówimy już o loterii, która regulowana jest przez ustawę o grach hazardowych i w takim przypadku musimy złożyć wniosek do Izby Celnej. Za niezastosowanie się do tego przepisu mogą nam grozić kary finansowe.

Konkurs nie ma nic wspólnego z losowością – zwycięzcę wybiera się za najlepszy komentarz, najładniejsze zdjęcie, najciekawsze wykonanie jakiegoś zadania, pracy lub za pomysł, który najbardziej przypadł nam do gustu.

Stwórz ładną grafikę

Konkurs przeprowadzamy na Instagramie, więc kluczowe jest tutaj zdjęcie, które przyciągnie uwagę. Powinno ono zawierać oczywiście nasz produkt, który jest nagrodą, ale jako że raczej każde zdjęcie na naszym profilu zawiera nasze produkty, warto stworzyć grafikę, na której znajdzie się:
– napis: KONKURS
– czas trwania konkursu
– co jest do wygrania

Do stworzenia takiej grafiki polecam Wam aplikację CANVA.
PS. Dajcie mi znać czy chcielibyście krótką instrukcję, jak stworzyć ładną grafikę konkursową w tej aplikacji?

Nagroda

Oczywiście naszym celem jest zwiększenie świadomości marki, więc powinien to być Twój produkt, a jeśli wykonujesz jakąś usługę możesz pomyśleć o karcie podarunkowej.

Pamiętaj, że według art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, jeśli wartość wszystkich wygranych w konkursie przekracza 2000 zł, mamy obowiązek opłacić podatek dochodowy w wysokości 10% wartości nagrody. Przed zorganizowaniem takiego konkursu warto skontaktować się ze swoją księgową w celu ustalenia czy przepisy te nadal obowiązują, bo jak wiemy te potrafią się zmieniać dynamicznie.

Ja osobiście po konsultacjach z księgową wystawiam faktury wewnętrzne i wrzucam takie nagrody do kosztów związanych z promocją firmy.

Warunki udziału w konkursie

Czyli co uczestnik musi zrobić, żeby wziąć udział w konkursie i mieć szansę na wygraną. Skoro wykluczyliśmy losowość, a zwycięzcę musimy wybrać za najlepsze wykonanie zadania – wykaż się kreatywnością w wymyślaniu zadania.
Po ostatnim konkursie na moimi profilu dostrzegłam same plusy takiego rozdania. Przede wszystkim zyskujemy uczestników zaangażowanych i szczerze zainteresowanych naszym produktem. Gdy uczestnik musi zrobić jakieś zdjęcie lub pracę i umieścić je na swoim profilu – zyskujemy również fajną promocję naszej marki.

Przykładowe zadania do dopracowania pod konkretny konkurs:
– zdjęcie, którego tematyka będzie związana z naszą marką, a uczestnik umieści je na swoim profilu z odpowiednim hashtagiem
– komentarz z odpowiedzią na kreatywne pytanie (u mnie uczestnik miał za zadanie wyobrazić sobie, że jest naszym projektantem i musiał stworzyć swoją wymarzoną czapkę)
– praca plastyczna również związana z naszym produktem. Może być przesłana na maila, ale najlepiej umieszczona na profilu uczestnika – wówczas promujemy nasz produkt i zwiększamy zasięg konkursu.

Jeśli chodzi o zawieranie w regulaminie konkursu warunku, w którym uczestnik ma polubić nasz profil – ja tego unikam, bo jak powiedziałam zależy mi na zaangażowanych obserwatorach i zainteresowanych naszym produktem. Po ostatnim konkursie zyskałam sporo obserwatorów, natomiast po ogłoszeniu wyników odeszły tylko dwie, trzy osoby. Natomiast jeśli chodzi o regulamin Instagrama, taki warunek możesz zawrzeć w zasadach swojego konkursu – ja tak robiłam na początku działania profilu.

Możemy natomiast zachęcić uczestników do oznaczania w komentarzu swoich znajomych, którzy również będą zainteresowani zabawą w konkursie. W tym przypadku nie narzucam minimalnej liczby zaproszonych – im mniej takich warunków, tym chętniej bierze się udział w konkursie. 

Post konkursowy na profilu

Oprócz zdjęcia w poście warto zachęcić do wzięcia udziału w konkursie, napisać co jest do wygrania i wypunktować najważniejsze zasady, a także podać czas trwania konkursu i datę podania wyników.

Tutaj możesz zobaczyć mój ostatni konkurs na profilu.

Regulamin konkursu

Każdy konkurs musi być opatrzony regulaminem, który zawiera:
– organizatora i fundatora nagrody
– czas trwania konkursu
– datę ogłoszenia wyników
– warunki, jakie uczestnik musi spełnić, żeby wziąć udział w konkursie
– sposób ogłoszenia zwycięzców
– kto może wziąć udział w konkursie: np. osoby, które ukończyły 18 lat lub tylko mieszkańcy Polski
– warto określić, że w konkursie mogą wziąć udział jedynie osoby posiadające profil na Instagramie
– jakie dane zbieramy i jakie dane będzie musiał podać zwycięzca, aby otrzymać nagrodę
– jak uczestnik może złożyć reklamację, co taka reklamacja musi zawierać i w jaki sposób zostanie rozpatrzona

W regulaminie musimy również podkreślić, że konkurs nie jest w żaden sposób związany z Instagramem – że nie jest przez niego sponsorowany ani przeprowadzany.


Dużo? Mam dla Ciebie darmowy szablon z takim regulaminem!
Możesz go pobrać poniżej 🙂


Regulamin umieść na swojej stronie internetowej lub stwórz na dysku Google dokument pdf, który udostępnisz za pomocą linku.
Taki link wklej w bio swojego Instagrama.

2 myśli na “Jak zorganizować konkurs na Instagramie?”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *