Jako rękodzielnik czy osoba, która tworzy swoje produkty online wiesz, że w dzisiejszych czasach obecność w mediach społecznościowych stała się koniecznością. Jednocześnie konkurencja w tej branży jest duża i pewnie nieraz albo zastanawiałaś się, jak się przez nią przebić, albo nawet zniechęcona rezygnowałaś z dalszych działań.
A Ty jakie produkty czy marki wybierasz podczas swoich zakupów?
Domyślam się, że tak jak ja chętniej kupisz krem, świecę czy kocyk od osoby, którą znasz i której ufasz niż od zupełnie anonimowej firmy. Zaufanie – najcenniejsza waluta współczesnych internetowych czasów. Zgodzisz się ze mną?
Dlatego też uważam, że osoby działające w branży handmade zdecydowanie powinny budować swoją markę osobistą. Czyli nie tylko tworzyć piękny produkt, nie tylko kreować identyfikację wizualną, ale również dawać wartość i inspirować innych ludzi swoją historią.
Podstawą budowania marki osobistej, a tym samym gromadzenia wokół siebie zaangażowanej społeczności jest konsekwentne pojawianie się przed oczami odbiorców. Dzięki temu odbiorcy poczują, że są bliżej nas. A to w sposób bardzo płynny sprawi, że odbiorcy staną się Twoimi klientami.
JAK ZBUDOWAĆ SZCZERĄ MARKĘ OSOBISTĄ?
Przede wszystkim Twoim celem jest zbudowanie zaangażowanej społeczności. Bez tego nie zaistnieje Twoja marka osobista w mediach społecznościowych. Ale co zrobić, żeby ludzie zechcieli wejść z Tobą w interakcje?
- Daj się poznać swoim odbiorcom, pokaż kto stoi za Twoim produktem. Kim jesteś prywatnie, co lubisz jeść, robić, czym się zajmujesz w wolnym czasie. Pokazanie siebie skraca dystans między Tobą a odbiorcami po drugiej stronie ekranu. Z doświadczenia wiem, że dzięki takim działaniom nie tylko buduje się zaangażowaną społeczność, ale również powstają wirtualne przyjaźnie.
- Dawaj wartość. Teraz pewnie sobie myślisz, że znowu ktoś wyjeżdża z tym hasłem, a Ty zupełnie tego nie czujesz. Jaką wartość mogłabyś dawać? Sama miałam z tym problem dopóki mój partner nie przeprowadził na mnie poniższego ćwiczenia, które na nasze potrzeby nazwałam Ćwiczeniem JESTEM.
ĆWICZENIE JESTEM
Kim jesteś? Każda z nas ma jakieś role. Ja na przykład jestem rodzicem, dzieckiem, partnerką, trochę geografką, trochę nauczycielką, właścicielką firmy. Jestem również trochę biegaczką, joginką, spacerowiczką i koneserką muzyki. I każda z Was również jest kimś. W aspekcie swojego zawodu, życiowej roli i spędzania wolnego czasu.
Wypisz jak najwięcej swoich ról w każdej z tych trzech kategorii, a następnie wybierz od 1 do 3, które Twoim zdaniem są Ci najbliższe, do których pałasz największą miłością i pasją.
To właśnie są tematy, z których powinnaś czerpać inspiracje do tworzenia relacji, pisania postów czy nagrywania podcastów. Bo to są rzeczy, które grają w Twoim sercu i głowie. To są tematy, na które każdego dnia możesz powiedzieć kilka słów, zdać relację z tego co wydarzyło się w kuchni, w pracy czy na boisku. Dwa razy w tygodniu możesz napisać post z przemyśleniami na temat książki, swojego hobby czy wychowywania trójki dzieci. Nagrać 10 minut opowiadając o swoim doświadczeniu, o wyzwaniu jakie miałaś danego dnia i zrobić z tego podcast. Możesz to spokojnie traktować, jak fundament do pokazania siebie, porozmawiania o swojej perspektywie. Do zbudowania marki osobistej opartej na najważniejszej dla niej wartości – na Twoim życiu.
- Angażuj odbiorców we wspólne podejmowanie decyzji, pytaj ich o zdanie, opinie: czy to w kontekście nowych produktów, ulubionych promocji, czy np. w celu ustalenie godziny publikacji postów.
- Włącz odbiorców we wspólne rytuały lub cele i wspólnie motywujcie się w ich realizacji.
- Angażuj się pod postami swoich odbiorców, nie wymagaj tego tylko od nich. Nawiązuj relacje i wypowiadaj się na podejmowane przez nich tematy.
JAK CZĘSTO I CO PUBLIKOWAĆ NA INSTAGRAMIE?
Trzy posty tygodniowo w zupełności wystarczą.
- Post z wartością. Takie posty warto promować, żeby zgromadzić wokół siebie nowych odbiorców.
- Post z Twoim produktem.
- Post z cyklu “Daj się poznać”. Do tworzenia tych postów pomocne będzie nasze wyzwanie #kobietywinternety
Oczywiście uzupełnieniem będą relacje, których powinnaś nagrać do 10 dziennie.
Mam nadzieję, że ten post skłoni Cię do nagrywania relacji, vloga, pisania bloga albo chociaż wyjścia ze strefy komfortu i pokazania kto kryje się za Twoim produktem.
Co tydzień w niedzielę wysyłam do Was maila z tematem na poniedziałkowe wyzwanie #kobietywinternety. Wyzwanie to, to nie tylko tworzenie kreatywnego kontentu w postaci zdjęć. Podczas co tygodniowych zadań zajmiemy się dawaniem wartości i zapraszaniem odbiorców do naszego świata, tak żeby wokół Ciebie i Twojego produktu gromadzić zaangażowaną społeczność.
A ja od jakiegoś czasu skupiam się na rozwoju w kierunku budowania Szczerych Marek Osobistych i tworzenia strategii marketingowych. Właśnie podjęłam się zadania zbudowania Marki dla moich znajomych, którzy mają warsztat gitarowy, a dodatkowo tworzą piękne, customowe gitary. Jestem tym zadaniem bardzo podekscytowana : ) Będę Wam na bieżąco relacjonować, jak się sprawy mają.
Cześć! Dziękuję za te słowa o wartości, bo dokładnie tak mam, że totalnie nie wiem co mam robić gdy o tym słyszę. Mieszkam w małej miejscowości, dużo ludzi mnie zna i do tej pory unikałam opowiadania i sobie, pokazywania życia… A tu rozumiem, że to jest właśnie ciekawe. Czyli jeśli lubię słuchać muzyki, to mam o niej mówić, chociaż moje konto jest związane z biżuterią?
Hej! To jeszcze tu odpowiem: tak, oczywiście. Właśnie o to chodzi, żeby dzięki swoim pasjom i zainteresowaniom pokazać odbiorcom swoją ludzką twarz : )
Świetny artykuł, podobnie jak e-book. Krótko, zwięźle , na temat. Uczę się powoli.Niby wiek nie ma znaczenia.Ale ma. Niestety. Zawsze byłam i jestem szczera i jestem sobą. Dziękuję za tego typu artykuły. Pomagają. Dla mnie są impulsem do działania.
Ogromnie się cieszę i miło mi to czytać : ) Życzę Ci powodzenia w działaniu i wielu sukcesów!