Działalność nierejestrowana – obowiązki

Na końcu tego wpisu znajdziesz pomocne materiały, jak wzór regulaminu sklepu internetowego i Ewidencję Sprzedaży, bez której ani rusz przy prowadzeniu działalności nierejestrowanej : )

Po ostatnim poście dostałam bardzo dużo pytań o działalność nierejestrowaną, dlatego w dzisiejszym wpisie rozwiniemy temat obowiązków, jakie ma osoba prowadząca taką formę działalności. Na końcu posta możecie pobrać przygotowany przeze mnie plik excel, który ułatwi Wam prowadzenie ewidencji sprzedaży.

Żeby zacząć prowadzić taką działalność nie musisz jej nigdzie zgłaszać (z wyjątkiem osób, które muszą być płatnikami VAT), a sprzedawać możesz zacząć choćby teraz. Poprzedni wpis, w którym nakreślam o co dokładnie z tą formą prowadzenia firmy chodzi i kto może ją prowadzić znajdziesz tutaj.

Obowiązki, jakie spoczywają na osobach korzystających z działalności nierejestrowanej są banalnie proste i uważam, że jeśli chcesz zacząć tworzyć swoją markę jest to świetny sposób na początek : ) Mam nadzieję, że ten wpis tylko Ci to udowodni.

1. Prowadzenie uproszczonej ewidencji sprzedaży

Dlaczego musimy taką ewidencję prowadzić? Przede wszystkim dlatego, że przychód z działalności nierejestrowanej nie może przekroczyć w żadnym miesiącu 50% minimalnego wynagrodzenia w danym roku. Musisz tego pilnować, ponieważ w momencie, gdy przekroczysz tę kwotę masz 7 dni na zarejestrowanie swojej działalności w CEIDG. W 2020 roku minimalne wynagrodzenie wynosi 2600 zł i tym samym Twój przychód nie może przekroczyć kwoty 1300 zł miesięcznie.

Co więcej masz obowiązek rozliczenia się z przychodu w rocznym zeznaniu PIT-36, dlatego oprócz przychodów do ewidencji warto wpisywać swoje koszta, żeby później wyliczyć swój dochód.

Co taka ewidencja powinna zawierać i jak ma być prowadzona?

Możesz ją prowadzić w zeszycie lub w excelu. Osobiście uważam, że ta druga forma jest wygodniejsza, dlatego też specjalnie dla Ciebie taką tabelę stworzyłam z podziałem na każdy miesiąc plus z zakładką na spisywanie kosztów. Najistotniejsze jest prowadzenie jej sumiennie i na bieżąco każdego dnia, gdy sprzedałaś swój produkt.

UWAGA: Przychód powstaje w momencie, w którym otrzymujemy zapłatę za nasz produkt, wydajemy towar, wykonujemy usługę lub wystawiamy fakturę.

Przykłady:
1. 2 czerwca sprzedałam czapkę w kwocie 79 zł i tego samego dnia otrzymałam przelew, więc zapisuje mój przychód do ewidencji.
2. 23 czerwca sprzedałam dwie czapki w kwocie 158 zł, ale wysyłka jest za pobraniem. Paczkę wyślę 27 czerwca, wystawię fakturę, ale pieniądze z pobrania otrzymam w lipcu. W tym przypadku dniem, w którym uzyskałam przychód to dzień 27 czerwca, bo wtedy wystawiłam fakturę.
3. Jeśli danego dnia nic nie sprzedaliśmy, możemy pominąć ten dzień lub zapisać dla formalności 0 zł, żeby w przyszłości mieć pewność, że nie zapomnieliśmy o jakiejś sprzedaży.
4. I uwaga: koszty wysyłki, które pokrywa klient są naszym przychodem, więc jeśli czapka kosztuje 79 zł, a wysyłka do paczkomatu 11 zł – zapisuję 90 zł przychodu.


Jeśli chodzi o odpowiedź na pytanie, co taka ewidencja powinna zawierać – nie ma konkretnych zasad. Powinnaś zapisywać datę sprzedaży, wartość sprzedaży i kontrolować wartość sprzedaży narastająco. Arkusz, który pobierzesz na koniec tego wpisu zawiera wszystko to co wymieniłam plus inne kolumny ułatwiające sumienne ewidencjonowanie sprzedaży.

Nie jest to trudne, ale ważne żeby taki spis prowadzić rzetelnie, ponieważ cytując portal gov.pl: „jeśli twoja ewidencja będzie prowadzona w sposób niedokładny lub nie będzie prowadzona w ogóle, a na podstawie dokumentacji nie będzie możliwe ustalenie wartości sprzedaży, to organ podatkowy sam określi wartość  sprzedaży opodatkowanej  i ustali  od  niej  kwotę  podatku należnego. Jeżeli nie będzie można określić przedmiotu opodatkowania, to kwota podatku zostanie ustalona na 22%.

2. Wystawianie faktur lub rachunków

Nie masz obowiązku wystawiania faktur lub rachunków za sprzedany produkt, chyba że Twój klient o to poprosi. Uważam jednak, że warto to robić z dwóch powodów. Przede wszystkim wyrabiasz w sobie dobry nawyk, który zaprocentuje w przyszłości, nauczysz się programów do wystawiania faktur. I chyba ważniejsza kwestia: prowadzisz pełną i rzetelną ewidencję sprzedaży, a taka pełna dokumentacja sprzedaży nie pozostawi wątpliwości na wypadek kontroli z Urzędu Skarbowego.

Co powinna zawierać faktura?
1. Datę sprzedaży
2. Numer faktury
3. Imię, nazwisko lub nazwę nabywcy oraz adres
4. Nazwę sprzedanego towaru lub wykonanej usługi
5. Ilość produktów lub zakres wykonanej usługi
6. Cenę jednostkową towaru lub usługi
7. Należność ogółem
8. Twoje imię i nazwisko – nie musisz podawać ani swojego adresu, ani PESELU

Klient ma prawo zażądać od Ciebie faktury lub rachunku w ciągu 3 miesięcy od końca miesiąca, w którym otrzymał od Ciebie produkt lub go opłacił (w całości lub części).

Jak wystawić taką fakturę?
Jako osoba prowadząca działalność nierejestrowaną jesteś raczej zwolniona z obowiązku płacenia podatku VAT, ponieważ siłą rzeczy Twój przychód roczny nie przekroczy 200 000 zł. Są oczywiście wyjątki, które dotyczą między innymi:

usług jubilerskich, usług prawniczych, usług w zakresie doradztwa
(z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem
i hodowlą  zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu  zagospodarowania
i modernizacji gospodarstwa rolnego), usług związanych ze ściąganiem długów,
w tym usług factoringowych czy dostawy wyrobów z metali szlachetnych, towarów opodatkowanych akcyzą, środków transportu czy budynków lub terenów budowlanych.


W związku z powyższym wystawiasz uproszczoną fakturę bez VAT. Możesz skorzystać z gotowych wzorów dostępnych w internecie lub jeszcze lepiej skorzystać z programów dostępnych w internecie. Osobiście polecam Fakturownię, z której sama korzystałam lub ifirmę. Każda z tych firm oferuje kilka faktur w miesiącu gratis, ale abonamenty możemy wrzucić w nasze koszta : )

A co z kasą fiskalną?
Jest oczywiście kilka działalności, które nawet prowadzane w omawianej przeze mnie formie, muszą posiadać kasę fiskalną. Są to na przykład osoby świadczące usługi fryzjerskie czy przewóz osób.

W większości przypadków nie ma obowiązku posiadania tego urządzenia, ponieważ prowadząc działalność nierejestrowaną nie przekroczysz progu 20 tysięcy zł rocznego obrotu, który zobowiązuje do stosowania kasy.

Tutaj sprawdzisz kto nie może skorzystać ze zwolnienia posiadania kasy fiskalnej bez względu na obroty.

3. Rozliczanie przychodów w zeznaniu rocznym PIT-36

W ciągu roku nie płacisz żadnych zaliczek na podatek w związku z działalnością nierejestrowaną. Chyba że jesteś podatnikiem VAT.
Swój przychód rozliczasz w rocznym zeznaniu podatkowym PIT-36, w którym to znajduje się dedykowana rubryka „działalność nierejestrowana”. To właśnie w tym zeznaniu możesz odliczyć koszty ponoszone z tytułu prowadzonej działalności.
Dla przypomnienia:
– dochód = przychód-koszta
– strata powstaje wówczas, gdy koszta przewyższają przychód
PIT-36 – działalność nierejestrowana w punkcie nr 9

Co może być kosztem?

– materiały do produkcji Twojego produktu
– koszty transportu, czyli wysyłek
– koszty materiałów potrzebnych do wysyłki
– koszty maszyn, drukarek, aparatów
– materiały biurowe, jak papier do drukarki czy nożyczki o ile są niezbędne do produkcji
– koszt programów do fakturowania, hostingu, sklepów internetowych, jak na przykład shoplo

Wszystkie poniesione przez nas koszta warto wpisywać do zeszytu lub arkusza, najlepiej z datą zakupu i numerem faktury, którą z kolei trzeba posiadać, żeby taki koszt w razie kontroli udokumentować. Może to być faktura imienna lub paragon, ale wówczas powinien on być jeszcze podparty na przykład potwierdzeniem przelewu. Z mojego doświadczenia lepiej jednak prosić o faktury imienne, ale pamiętaj żeby o potrzebie otrzymania takiego dokumentu powiedzieć sprzedawcy przy składaniu zamówienia lub robienia zakupów.

Takie dokumenty, wraz z ewidencją sprzedaży musisz przechowywać pięć lat, licząc od roku, w którym rozliczyłaś podatek. Jest to obowiązek, którego musisz przestrzegać na wypadek kontroli z urzędu.
Przykład: roczne zeznanie podatkowe za rok 2020 złożysz w 2021 roku, więc dokumenty z roku 2020 musisz przechowywać do roku 2026.

Jak opodatkowany jest dochód z działalności nierejestrowanej?
Na zasadach ogólnych. Ciebie będzie dotyczyła skala 17%. Na wyższą wskakuje się dopiero po przekroczeniu dochodu w wysokości 85 528 zł, ale w przypadku gdy jedynym źródłem Twojego przychodu jest działalność nierejestrowana – nie ma możliwości osiągnięcia takiej kwoty.

UWAGA! Jeśli Twoim jedynym źródłem dochodu jest działalność nierejestrowana, a Twoje koszty będą wysokie i w ciągu roku nie przekroczysz kwoty 8000 zł dochodu to obowiązuje Cię kwota wolna od podatku i wówczas w ogóle nie zapłacisz podatku dochodowego : )

4. Przestrzeganie praw konsumenta

Mimo, że prowadzisz działalność nierejestrową, musisz przestrzegać praw konsumenta, jakie wynikają z prawa cywilnego. I na przykład Twój klient ma prawo zwrócić zakupiony towar w ciągu 14 dni od dnia zakupu. Ma prawo go reklamować, a Ty obowiązek taką reklamację rozpatrzyć. Warto stworzyć regulamin swojego sklepu, który będzie przestrzegał tych praw i oczywiście w tym przypadku można skorzystać z gotowych wzorów w internecie.

Poniżej masz ode mnie bardzo dobrze opracowany wzór, który dostosujesz pod swoje potrzeby : )
Jak wspominałam na początku wpisu przygotowałam dla Ciebie arkusz kalkulacyjny z podziałem na miesiące, w którym będziesz mogła zapisywać swoje przychody oraz koszty.

Arkusz zawiera funkcje, które automatycznie zliczają:

– przychody z podziałem na miesiące
– koszty
– sumę przychodów od początku roku
– dochód lub stratę

Dzięki temu narzędziu nie przegapisz, że przekroczyłaś kwotę, do której możesz prowadzić działalność nierejestrowaną, będziesz prowadziła rzetelną ewidencję i wyrobisz w sobie dobre nawyki, które w przyszłości przydadzą Ci się w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Pamiętaj jednak, że co roku zmienia się minimalna płaca krajowa, a arkusz przygotowany jest na rok 2020! Ma być ułatwieniem do prowadzenia działalności nierejestrowanej i jest przygotowany tak, jak ja chciałabym taką ewidencję prowadzić, natomiast musisz świadomie kontrolować swoje przychody i przed złożeniem rocznego zeznania podatkowego wszystko dokładnie policzyć z pomocą arkusza : )

85 myśli na “Działalność nierejestrowana – obowiązki”

  1. Tornado wear/Sonia

    Świetny blog, na pewno nie raz tu jeszcze zajrzę 😉
    Jestem w trakcie otwierania sklepu z odzieżą. Chcę skorzystać właśnie z działalności nierejestrowanej. Właściwie mogę już startować. Ale zastanawiam się nad formą sprzedaży. Mam na myśli witrynę internetową jako sklep. Brak działalności nie pozwala na uruchomienie sprzedaży internetowej, nie ma możliwości szybkich płatności online. Żeby podpisać umowę z firmą świadczącą takie usługi, trzeba mieć jednak założona taką firmę. Co w takiej sytuacji? Jak zacząć sprzedawać ?
    PS. Dzięki za arkusze. Ściągam żeby z nich skorzystać 😉
    Pozdrawiam
    Tornadowear/Sonia

    1. dziękuję Ci bardzo Soniu 🙂 Jeśli chcesz założyć sklep internetowy i prowadzić działalność nierejestrowaną to możesz to zrobić na przykład przez shoplo – oni wystawiają faktury na osoby fizyczne. A szybkie płatności dla klientów bez działalności gospodarczej ma na przykład DotPay 🙂 Także działaj!
      pozdrawiam,
      Monika

  2. Cześć 🙂
    Jak udokumentować koszty wysyłki? Używam głównie paczkomatu, mam tylko potwierdzenie płatności na prywatnym koncie bankowym.

  3. Bardzo pomocny wpis! Chciałabym za niedługo otworzyć sklep internetowy z artykułami dla zwierząt, tzn. obroże i smyczę handmade i zastanawiam się jaka platforma będzie najlepsza do strony internetowej 🙂

    1. Cześć 🙂 Dziękuję bardzo! W najnowszym wpisie o tytule: „Gdzie sprzedawać nasz produkt?” jest odpowiedź na Twoje pytanie 🙂 Ja korzystam z Shoplo – i Tobie też polecam 🙂

      1. Super to prawda. Sama sie zastanawiam nad sklepem internetowym ale na sama mysl juz mam ciarki bo nie wiem o co chodzi 🙈
        Moze jak sie tam znajde i poszperam to bedzie lepiej😂✌️

  4. Bardzo dziękuję za ten arkusz! Ostatnio zastanawiałam się, jak poprawnie prowadzić taką ewidencje, bo wszędzie piszą, że trzeba, a nikt nie pisze jak 🙂 To teraz dzięki Tobie już wiem.
    I mam jeszcze pytanie. Jeśli towar sprzedaje się za granice i opłaty są w dolarach lub euro, to wtedy trzeba od razu przy wpisie przekalkulować walutę zgodnie z kursem banku w tym dniu? Czy można to robić jeden raz na końcu miesiąca?

    1. Hej Oksana! Baaardzo się cieszę, że przyda Ci się moja ewidencja 🙂
      Jeśli dostajesz przelew w obcej walucie to zapisuj go do ewidencji w dniu, w którym wpłynął Ci na konto i po przeliczeniu tego dnia na PLN 🙂

  5. A ja mam pytanie odnośnie zakupu w hurtowniach. O co prosić przy zakupie danego towaru (odzieży). Paragon, faktura? Czasem ciężko z tym i nie chcą wystawiać faktury bez NIPu :/

    1. Najlepiej fakturę na osobę fizyczną, jeśli nie będą chcieli wystawić faktury to poproś o notatkę na paragonie z Twoim imieniem i nazwiskiem plus pieczątką sklepu 🙂

  6. Witaj, chcę zacząć sprzedawać akcesoria, które sama szyję i makramy, które także tworzę. Taki handmade pozwoli mi na prowadzenie działalności nierejestrowanej bez zgłaszania i używania kasy fiskalnej? Po prostu wystarczy uproszczona ewidencja?
    1300 zl, którego nie mogę przekroczyć to miesięczny przychód brutto, czyli to, co otrzymam od klienta (w tym koszty wysyłki czy kupienia materiałów)? Nie trzeba tu patrzeć na netto, tak?
    Jeżeli pracuje na pełny etat i mam umowę o pracę to jak to wygląda z podatkiem dochodowym? To, ile wyjdzie mi podatku sprawdzę licząc 17% z dochodu czy przychodu?
    Dziękuję za odpowiedzi, jestem świeżo w tym temacie i chciałabym jak najwięcej sie dowiedzieć ☺️

    1. Hej Anna 🙂
      W przypadku takiej działalności, o jakiej piszesz nie potrzebujesz kasy fiskalnej – prowadź jedynie uproszczoną ewidencję sprzedaży. Twój przychód, czyli wszystko to co otrzymasz od klienta plus koszty wysyłki. Twoje koszty odejmujesz od tego przychodu dopiero na koniec roku i wychodzi Ci dochód. Od dochodu wyliczasz podatek dochodowy (17%) i uzupełniasz w pit-36 rubrykę, która dotyczy działalności nierejestrowanej 🙂
      Mam nadzieję, że rozwiałam Twoje wątpliwości 🙂
      Monika

  7. Hej. Dziękuję za ten materiał. Bardzo mi pomógł. Rozwiejesz tylko jedna moja wątpliwość? Co w momencie gdy w przyszłym roku wyjdzie mi, że moje wydatki były większe niż przychód? Co będę musiała wpisać w zeznaniu podatkowym?
    I jeszcze jedno – jeśli zamawiam materiały z innego kraju i nie mam polskiej faktury itp a płatność poszła w obcej walucie to mogę ująć to w moich kosztach czy nie da rady?
    Pozdrawiam serdecznie,
    Magdalena.

    1. Cześć! Wpisujesz w zeznaniu przychód, koszty i wychodzi Ci strata, więc nie płacisz podatku. Nie wiem skąd sprowadzasz materiały, ale to pytanie jest do księgowej, ponieważ nawet w działalności gospodarczej jest to w jakiś sposób regulowane przez prawo.

  8. Witam. Co w momencie jeśli drewno wykorzystywane do pracy pozyskuje z przecinek swojego lasu, nie ponosząc przy tym kosztów. Czy muszę uwzględniac to w kosztach czy mogę to pominąć nawet jeśli a drewno jest wykorzystywane w moich produktach?

  9. Cześć, rozpoczełam prowadzenie nierejestrowanej działalności, polegającej na udzielaniu korepetycji online. Żaden z moich klientów nie chciał aby mu wystawiać faktury. Mam wątpliwości dotyczące przedstawionej poniżej sytuacji: przeprowadziłam lekcje 29.09 i 01.10, klient zrobił jeden przelew za te dwie lekcje w październiku. Czy w tej sytuacji przychód za dzień 29.09 powinnam liczyć jak przychód wrześniowy czy jako przychód za październik, bo wtedy otrzymałam przelew? Przeczytałam post i myślę aby zacząć wystawiać faktury dla samej siebie, aby mieć ład i porządek. I nasuwa mi się kolejne pytanie dotyczące powyższej sytuacji. Jeśli za lekcję 29.09 miałabym wystawioną fakturę we wrześniu, a za lekcję 01.10 wystawioną w październiku, to wtedy przychód z 29.09 jest wrześniowy, a z 1.10 – październikowy? Pomimo, że klient opłacić dwie faktury jednym przelewem w październiku?
    Pozdrawiam serdecznie i z góry dziękuję za odpowiedź. Stwierdzam, że prowadzisz świetny blog chociaż dopiero zaczynam co przeglądać 🙂

    1. Cześć! 🙂 Dziękuje, jest mi bardzo miło 🙂
      Polecam Ci w takiej sytuacji czekać z wystawieniem faktury do otrzymania płatności i wtedy zapisać przychód do ewidencji. Jeśli jednak chcesz wystawić fakturę zanim klient opłaci zamówienie to musisz zapisać przychód w dniu wystawienia faktury, nawet jeśli płatność będzie dopiero w październiku. Oba rozwiązania będą w porządku 🙂

  10. Mam pytanie jaki jest sposób sprawdzenia rzetelności prowadzonej ewidencji sprzedaży przy działalności nierejestrowanej? Skoro nie ma obowiązku wystawiania faktur lub rachunków za sprzedany produkt, to równie dobrze można go po prostu nie wpisać i mieć pewność, że się nie przekroczy dopuszczalnego dochodu? W jaki sposób jest to kontrolowane?

    1. Możesz zostać np. poproszona o wyciągi z Twojego rachunku bankowego, również urząd skarbowy może uznać, że Twoje koszty przewyższają przychód i coś jest nie tak. To gdybanie i moje przypuszczenia, ale przecież działalność nierejestrowana jest akurat podaniem ręki do rękodzielników i osób, które chcą przetestować swój biznes, więc lepiej nie ryzykować 🙂

  11. Witam, cieszę się że trafiłam na ten artykuł, chcę zacząć działalność nierejestrowaną i mam taką wątpliwość – czy mogę zaliczyć całość zakupionej włóczki w koszty mimo że wykorzystam jej w tym roku tylko część? Wiadomo że jak się kupuje w hurtowni większą ilość materiału to wykorzystuje się go później sukcesywnie.

  12. Hej, dziękuję za pliki z rejestrem sprzedaży. Mam jednak pytanie do Regulaminów. Czy mając otwarty sklep na FB, również muszę mieć gdzieś podpięty taki regulamin? Bo nie bardzo widzę tam takiej opcji. Dziękuję i pozdrawiam

  13. Cześć! Jaki dokładny wpis! Twoje oddpowiedzi na komentarze też są bardzo wartościowe. Ja mam pytanie odnośnie rodzaju prowadzonej działalności. Czy usługi psychologiczne i coachingowe mogą być przedmiotem działalności nierejestrowanej? I czy jako koszt można uznać 1. szkolenia profesjonalne, 2. zakup Internetu (comiesięczne płatności), 3. wynajem gabinetu? Z góry dziękuję za odpowiedź.

    1. Cześć!
      Dziękuję i cieszę się, że wpis był dla Ciebie pomocny 🙂 Ja bardziej skupiam się na wspieraniu osób, które tworzą rękodzieło. Nie chcę Cię wprowadzić w błąd, więc nakieruję tylko, gdzie powinnaś szukać wiedzy. Nie wiem czy takie usługi psychologiczne nie powinny być wpisane do rejestru działalności regulowanych – wówczas niestety nie mogą być prowadzone w ramach działalności nierejestrowanej.
      Sprawdziłabym również czy nie musiałabyś być w przypadku tych usług obowiązkowym płatnikiem Vat. Gdzie szukać informacji na te pytania? Chyba najlepiej na infolinii w krajowej izbie skarbowej.
      Co do kosztów to wydaje mi się, że tak – mogłabyś je mając faktury imienne uznać je do swojej ewidencji. Natomiast musimy pamiętać, że ta forma działalności powstała głównie po to, żeby wesprzeć ten sektor rękodzieła i żeby zlikwidować szarą strefę. Może lepsze dla Ciebie będą inkubatory przedsiębiorczości w AIP? Zainteresuj się nimi – ja korzystałam 🙂

  14. Dzień dobry.
    A jak jest w przypadku sprzedaży kosmetyków do pielęgnacji typu kremy do twsrzy itd oraz suplementów, czy w tej sytuacji można prowadzić działalność gospodarczą nierejestrowaną.?

      1. Witaj, produkty kosmetyczne i suplementy firmy z którą współpracuję w branży MLM, aloesowe. Marka Forever Living. Czy jest możliwość prowadzenia dg. nierejertrowanej, i jak jest jeżeli chodzi o podatek vat, który został chyba w ostatnim roku wprowadzony od kosmetyków??
        Pozdrawiam Joanna

  15. Hej, bardzo wartościowy blog. Czy koszt wysyłki materiałów potrzebnych do produkcji też wrzucam w koszt, jako całość Faktury? I nie rozumiem tego, że przychodem jest koszt przesyłki który ponosze w związku z wysyłką towaru do klienta…

    1. Hej, dzięki! 🙂
      Wrzucasz do swoich kosztów całą otrzymaną fakturę – również z kosztami.
      Musisz uznać do swojego przychodu wszystko, co przyszło na Twoje konto od klienta, łącznie z kosztami przesyłek. W działalności nierejestrowanej za przychód uznaje się kwotę należną, czyli wszystko to, co klient Ci zapłacił na konto. Oczywiście na koniec roku te przesyłki możesz odjąć w rozliczeniu w PIT-36.

  16. Cześć! Dziękuję za artykuł, bardzo duża dawka wiedzy. Czy mogę zapytać o pewne kwestie, które chyba nie przewinęły się w treści ani komentarzach? W 2016roku zamknęłam swoją działalność, czy chcąc sprowac działalność nierejestrowanej musi upłynąć jakiś czas, czy nie jest to wymagane? Oraz czy rozliczając się na picie 36 z NDG, można rozliczyć się z mężem (pit 37)? Pozdrawiam i dziękuję

    1. Cześć!
      Działalność nierejestrowaną mogą prowadzić osoby, które w ciągu ostatnich 60 miesięcy nie prowadziły działalności gospodarczej lub prowadziły ją przed 30.04.2017 i do tego dnia ich firma została wykreślona z CEIDG.
      Działalność gospodarcza nie wyklucza wspólnego rozliczenia 🙂

  17. Po prostu Gosia

    Dzięki za ten wpis! 🙂 Chciałabym tylko dopytać o koszty. Czy rozliczam w zeznaniu rocznym wszystkie materiały, które kupiłam w danym roku, czy tylko te, które zużyłam do sprzedanych produktów? Np. kupię materiały pod koniec grudnia, nie zdążę jeszcze nic z nich zrobić, a już koniec roku – ujmuję to w koszty jeszcze w tym roku, czy dopiero w następnym, w którym je wykorzystam?

    1. Hej 🙂 Możesz rozliczyć tylko w tym roku, więc rozlicz wszystkie koszty. Niestety w działalności nierejestrowanej nie można przenosić kosztów na następny okres rozliczeniowy 🙁

  18. Mega wartościowy blog. Mam pytanie, chciałbym bym zacząć wykonywac drobne remonty w mieszkaniach i czasem klient moze wymagac umowy. Czy od umowy tez sa jakieś opłaty od ceny itp? Dodam jeszcze że pracuje na pelny etat. Interesuje mnie np. remont do 1300zł 1x w miesiącu.

    1. Cześć 🙂 Dziękuję bardzo! Cieszę się, jeśli Ci pomógł!
      Jeśli chcesz wykonywać remonty to tak naprawdę powinieneś spisać umowę zlecenie z pracodawcą i pracodawca powinien za Ciebie zapłacić składki ZUS.
      Działalność nierejestrowana jest najkorzystniejsza dla osób, które tworzą rękodzieło, jeśli chodzi o usługi nie obejdzie się bez ZUSu 🙁

      Pozdrawiam Cię serdecznie!

  19. Dobry wieczór. A ja mam pytanie odnośnie BDO. Czy prowadząc działalność nierejestrowaną zajmującą się między innymi obróbką drewna trzeba zarejestrować się w BDO?

  20. Witam. Bardzo duża dawka informacji która właśnie szukałam. Wykonuje różne rzeczy i chciałabym je sprzedawać. Proszę mi powiedzieć jak w takiej sytuacji trzeba się ubezpieczyć skoro nie płacimy składek do ZUS u.

  21. Jak to jest z tą kwotą wolną od podatku? Poprostu wszystko uwzględniam w rozliczeniu pit i id tego nie ma podatku, czy nie muszę wogole uwzględniać tego w zeznaniu?

    1. Musisz wszystko uwzględnić. Jeśli wyjdzie Ci kwota, która mieści się w tej kwocie wolnej od podatku o to jest Twoje jedyne źródło dochodu to nic nie zapłacisz prawdopodobnie 🙂

  22. Cześć! Super wpisy, właśnie chcę wystartować ze swoim rękodziełem i mam trzy pytania:

    1. Czy już na etapie działalności nierejestrowanej powinnam założyć nowe konto, czy spokojnie mogę przyjmować należności na prywatne?

    2. Jeśli klient płaci gotówka, i nie mam dowodu sprzedaży w postaci potwierdzenia przelewu, to powinnam wystawić rachunek czy wystarczy, że to zaewidencjonuje w moim pliku przychodów?

    3. Czy umowy na wypożyczenie towaru są traktowane tak samo jak sprzedaż? Tzn. wpisuje sobie po prostu przychód, a dodatkowo do potwierdzenia przelewu przechowuje sobie umowę z klientem jako dowód sprzedaży?

    Pozdrawiam i dziękuję ślicznie za wszystkie informacje 🙂

    1. Cześć! Dziękuję za miłe słowa <3
      1. Możesz przyjmować płatności na konto prywatne, firmowego konta bez założonej działalności gospodarczej i tak nie będziesz mogła otworzyć. Natomiast jeśli chcesz dla własnej wygody czy porządku utworzyć osobne konto osobiste 🙂
      2. W ogóle nie musisz wystawiać potwierdzenia sprzedaży. Każdy przychód musisz zapisywać do ewidencji, a fakturę bez VAT musisz wystawić tylko na prośbę klienta. Oczywiście warto dla utrzymania porządku i wyrobienia w sobie dobrych nawyków robić to do każdej sprzedaży.
      3. Myślę, że tak. Nie spotkałam się jeszcze z czymś takim, ale umowy zawsze warto przechowywać dla bezpieczeństwa.

  23. Ogrom wiedzy, za który serdecznie dziękuję!!
    Mam pytanie odnośnie ewidencji sprzedaży – chcę skorzystać z Twojego wzoru – co jeśli klient nie zażądał faktury? w rubryce wpisywać „brak”? albo „nie zażądano”?
    Czy dobrą praktyką będzie wystawianie faktury dla każdego klienta mimo że nie mam takiego obowiązku?

    1. Jak uważasz, możesz pozostawić rubrykę pustą, możesz wpisywać uwagę, o której wspomniałaś. Natomiast, jak sama zauważyłaś warto wyrobić w sobie dobry nawyk i wystawiać taką fakturę do każdej sprzedaży 🙂 Możesz np. skorzystać z Fakturowni i wtedy wszystkie dowody sprzedaży będziesz miała pod ręką 🙂

  24. Dziękuję za odpowiedź wyżej, świetny ten twój blog same konkrety 😊

    Mam jeszcze jedno pytanie może nie bezpośrednio o ndg, ale związane z nim. Przejrzałam mój rejestr i jestem pewna, że wyjdzie mi strata w tym roku.

    Czy jeśli jest wykazana strata, to mimo wszystko kwota z tabeli dochód jest uwzględniana np. Przy obliczaniu rocznego dochodu? Np do kryterium do funduszu alimentacyjnego etc.? Mimo, że po odjęciu wydatków od dochodu jestem na minusie?

    1. Jeśli wyszła Ci strata to Twój dochód z działalności nierejestrowanej jest na minusie. Nie wiem, jaką pozycję uwzględnia się do ustalania funduszu alimentacyjnego. Czy dochód czy przychód? Jeśli dochód, który u Ciebie jest na minusie to nie powinnaś się tym przejmować.

  25. Hej chciałabym wystartować z firmą nierejstrowaną, jako fotograf, jako że zaczynam nie przekraczałabym 50% kwoty minimalnej płacy,jednak mam pytanie czy ten arkusz też nada się na tego typu branże? I czy mając stronę na Facebooku,mogę wystawić pakiety cenowe związane z sesjami ?

    1. Oczywiście, arkusz jest przydatny dla wszystkich prowadzących działalność nierejestrowaną. O swoich cenach możesz swobodnie i legalnie wszędzie mówić 🙂

  26. Najlepszy materiał odnośnie działalności nierejterowanej jaki dotąd znalazłam! Bardzo Ci za to dziękuje :*
    Planuje zacząć taką działalność, ale mam problem – a mianowicie chciałabym zająć się sprzedażą odzieży używanej, ale takiej mocno selektywnej – czyli sama chodzę po sklepach z odzieżą używaną i sama wybieram co mi odpowiada – głownie materiały naturalne jak wełna, jedwab, kaszmir. Pytałam ostatnio w jednym ze sklepów o wystawienie faktury i Pani mi odmówiła – czy w takim razie paragon będzie wystarczający do udowodnienia poniesionego kosztu?

    1. Cześć! Dziękuję bardzo 🙂
      Pani nie może odmówić Ci wystawienia faktury imiennej. Grożą za to spore kary. Napisz do mnie na Instagramie, prześlę Ci wypowiedź prawnika na ten temat.

  27. Bardzo przydatny wpis i dużo wiedzy 💜 Chciałam zapytać czy biżuteria z żywicy kwalifikowałaby się na działalność nierejestrowana? Nie wiem jak się klasyfikuje bo podobno jubilerstwo nie wchodzi w grę 🙁

    1. Wiele osób prowadzi działalność nierejestrowaną i tworzy z żywicy, wydaje mi się, że nie jest to jubilerstwo, bo jubiler zajmuje się przetwarzaniem metali szlachetnych. Zasięgnij porady, tak dla pewności w urzędzie skarbowym i koniecznie daj mi znać czego się dowiedziałaś 🙂

  28. Super Blog i wpis. Cieszę się że na etapie planowania go otkryłam 🙂
    Czy na urlopie macierzyńskim/ rodzicielskim mogę prowadzić działalność nierejestrowaną? Zacząć sprzedawać swoje rękodzieło?

  29. Witam.
    Czy prowadząc działalność nierejestrowana sprzedając torty trzeba mieć kasę fiskalną? Podobno od nowego roku weszły nowe przepisy.
    Z góry dziękuję i pozdrawiam

    1. Dzień dobry,
      Obiło mi się to o uszy, ale muszę jeszcze dowiedzieć się na 100%
      Kilka dziewczyn uzyskało takie informacje w Urzędach Skarbowych.

  30. Bardzo wartościowy blog. Wszytko konkretnie i prosto wytłumaczone. Super, dziękuję 😊
    Czy można prowadzić działaność nierejestrowaną jeśli w grę wchodzi sprzedaż żywności, co z sanepidem?

    1. Dziękuję 🙂 Raczej wchodzi, natomiast trzeba zgłosić chęć prowadzenia takiej działalności w sanepidzie – podobno nie est to trudne i składa się tylko jakiś wniosek 🙂

  31. Witam. Cudowny, konkretny blog, który spadł mi z nieba ❤❤❤
    Mam jeszcze kilka wątpliwości:
    1) Czy rękodzieło – szydełko, włóczka, sznurek są zwolnione z podatku Vat?
    2) Jaka jest dla mnie różnica czy wystawiam rachunek czy fakturę?
    3) Zrozumiałam, że paragon może być podstawą odliczenia kosztów najlepiej plus imienne potwierdzenie przelewu. A czy jest problemem jeśli na tym paragonie są wyszczególnione inne rzeczy, których nie odliczam? Oczywiście nie wliczam ich w koszty.
    4) Kwota za przesyłkę, którą płaci klient jest wliczana w mój przychód. W rozliczeniu rocznym mogę to odliczyć jako koszt. Na podstawie jakiego dokumentu?
    5) Jaka może być przerwa w uzyskiwaniu przychodów, np. przez 8 miesięcy uzyskiwałam przychody a potem miałam przerwę z różnych powodów – brak zamówień, kłopoty zdrowotne. Przychody pojawiły się ponownie po półrocznej czy rocznej przerwie.Czy można nadal działać w ramach tej samej NDG? Albo czy po tej przerwie mogę zająć się czymś innym bo to pierwsze nie przynosiło zysku? Czy jest jakaś rama czasowa jak długo można prowadzić taką działalność? Co jest uznane za oficjalne zamknięcie NDG?

    Bardzo proszę o pomoc w tych kwestiach. Dziękuję.

    1. Cześć 🙂
      1. Jest zwolnione.
      2. Różnica między rachunkiem a fakturą jest taka, że ten pierwszy to trochę już przeżytek i od niedawna wprowadzono zamiast rachunku fakturę bez VAT. Domyślam się, że w niedalekiej przyszłości pojęcie rachunku zniknie.
      3. Powtarzam, że najlepiej posiadać fakturę imienną, bo sam paragon nie jest dowodem księgowym. Jeśli masz do paragonu, jakieś potwierdzenie zamówienia to może to byłoby uznane. Jeśli nie wszystkie rzeczy z paragonu są Twoimi kosztami to w ewidencji w uwagach zapisz, które są.
      4. Na podstawie faktur imiennych, które uzyskasz od kuriera, jeśli nadajesz kurierem, a jeśli pocztą to na poczcie również mają obowiązek wystawić Ci fakturę imienną.
      5. Możesz robić sobie przerwy, możesz się przebranżowić, a także prowadzić działalność nierejestrowaną tak długo, jak chcesz. W działalności nierejestrowanej nie ma oficjalnego otwarcia, więc i nie ma zamknięcia. Chyba że założysz działalność gospodarczą – wówczas już nie możesz wrócić do nierejestrowanej.

      Mam nadzieję, że pomogłam 🙂
      Pozdrawiam!

      1. Bardzo, bardzo dziękuję. Niesamowicie mi Pani pomogła ❤❤❤ Jeszcze dopytam o fakturę za przesyłkę – jeśli paczkomatem to też mi ktoś wystawi fakturę? I czy jak pracuję na etacie to nie ma przeciwskazań do prowadzenia takiej działalności? To już wszystko. DZIĘKUJĘ!!!!

        1. Jeśli nadajesz paczki przez konto w InPoście to napisz do nich z prośbą o fakturę imienną 🙂 Praca na etacie nie przeszkadza w prowadzeniu działalności nierejestrowanej, chyba że masz podpisaną jakąś umowę na wyłączność lub o zakazie konkurencji.
          Pozdrawiam i życzę powodzenia! <3

  32. Dzień dobry, również nadmienie że bardzo ciekawy blog. Obecnie jestem na urlopie macierzyńskim ale rozpoczęłam udzielanie korepetycji i troszkę jakiś poprawek edytorskich nanoszę na różne teksty. Chciałabym ogłosić się na Facebooku ale mam obawy czy ja tak oficjalnie mogę. Jeżeli dobrze rozumiem nie mam obowiązku wysyłania do urzędu skarbowego sprawozdań co miesiąc? Faktury tylko potrzebne do ewidencji? Tylko zeznanie PIT?

    1. Dzień dobry 🙂 Jeśli nie masz podpisanej jakiejś umowy na wyłączność czy o zakazie konkurencji to możesz, jak najbardziej 🙂 Tylko na koniec roku rozlicz swój przychód w zeznaniu PIT36 i zapłać podatek dochodowy 🙂

  33. Witam,
    chcę zacząć prowadzić działalność nierejestrowaną polegającą na sprzedaży pojedynczych elementów z zestawów klocków. Tzn. kupuję zestaw klocków a sprzedaję zawartość tego zestawu jako pojedyncze elementy. Czy zakup tego zestawu mogę wliczyć w koszty?
    Z góry dziękuję i pozdrawiam

  34. Dzień dobry ☺️ czytałam w komentarzach wyżej o biżuterii z żywicy ale czy taka sznurkowa z kamieniami półszlachetnymi jest jubilerstwem i jest wykluczona z działalności nierejestrowanej? Chciałam też zapytać czy jeśli jest się na etacie można taką działaność otworzyć? Pozdrawiam i dziękuję za to co robisz 😘

  35. Witaj, przeczytałam twój wpis i teraz już jestem całkiem pogubiona. Czytałam na kilku forach, że przy działalności nierejestrowanej nie ma kosztów, to ile zapłaci mi klient tyle wpisuje w ewidencję i później w pit i tyle. Czy aby na pewno mogę odliczyć koszty materiałów ( te na które mam imienne faktury), koszty wysyłki ( u mnie 99%)? Czytałam też, że różne informacje są z US, w jednym ktoś mówi, że można odliczyć, w innym, że nie, chociaż nie jestem pewna czy tak nie było na początku, wejścia w życie DN.

    1. Cześć 🙂
      Oczywiście, że można. Informacje na moim blogu są zaczerpnięte m.in. ze stron rządowych. Możesz koszty odliczyć na koniec roku. Nie możesz ich odejmować od miesięcznego limitu przychodów. Możesz odliczyć koszty materiałów i wysyłek.

  36. Dzień dobry, mam pytanie o koszta: co z materiałami do wykonania produktu, które zakupiłam przed założeniem działalności nierejestrowanej, a których użyłam do stworzenia produktu? Czy trzeba je jakoś uwzględnić? A może w ogóle nie powinno się korzystać z takich, na których nie mamy faktury ani paragonu?

    1. Możesz z nich korzystać, to Twoje zasoby własne. Gdybyś miała na nie fakturę imienną i kupiła je przed „rozpoczęciem” działalności mogłabyś je wrzucić oczywiście w koszty.

  37. Witam, dziękuję, że tak jasno i wyraźnie opisała Pani jak to wszystko działa 🙂 mam tylko jedno pytanie… czy jak jestem ubezpieczona w KRUS jako domownik, to mogę również prowadzić działalność nierejestrowaną? nigdzie nie mogę znaleźć konkretnych informacji na ten temat. Pozdrawiam

      1. Dziękuję bardzo za odpowiedź 🙂 niestety jeszcze brakuje mi roku do 3 lat. Czyli muszę pomyśleć o czymś innym. Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam 🙂

  38. Witam, potrzebuję Pani pomocy raz jeszcze. Pytanie dotyczy odliczania kosztów:
    1) czy mogę odliczyć koszty reklamy na fb?
    2)do usztywnienia liści makramowych używam lakieru do włosów i żelu – czy te rzeczy mogę odliczyć?
    3)kupuję różne ozdoby do aranżacji zdjęć moich wyrobów – na fakturze są opisane np. misa. Nie wykorzystuję tego do wyrobu mojego rękodzieła, czy mogę odliczyć?
    4) czy można odliczyć internet (miesięczne koszty)?

    Dziękuję 🥰🥰🥰

  39. Świetny artykuł, bardzo dziękuję 🙂 Jeżeli mogę o coś zapytać 🙂 Rozpoczęłam działalność nierejestrowaną, sprzedaję odzież dziecięcą. Chciałabym kilka sztuk odzieży zachować dla swoich dzieci, jak mam rozliczyć towar który wezmę na swoje potrzeby? Pozdrawiam 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *