Działalność nierejestrowana – gdzie sprzedawać nasz produkt?

Mając działalność nierejestrowaną całkowicie legalnie możemy mówić o cenach naszych produktów. A co za tym idzie możemy założyć sklep internetowy, sprzedawać nasze produkty na Instagramie, Facebooku, Allegro czy innych portalach sprzedażowych (takich np. jak Showroom).

W tym poście ograniczę się do ułatwień, z których ja sama korzystałam i które możemy zastosować przy prowadzeniu działalności nierejestrowanej. Mam tu na myśli na przykład szybkie płatności – nie ze wszystkich możemy korzystać prowadząc taką formę działalności.

Sprzedaż moich czapek zaczynałam na Facebooku i Instagramie oraz na portalu DaWanda, który swoją drogą już nie istnieje – podobno zostali wchłonięci przez Etsy. Od zawsze myślałam, że własny sklep internetowy to ogromny koszt i na taki zdecydowałam się dopiero dwa lata temu. Wyobraźcie sobie, że to był ten moment, kiedy moja firma miała zrobić wielki krok do przodu, pierwsza duża inwestycja, w końcu odszedłby mi jeden z obowiązków, czyli obsługiwanie całej sprzedaży przez media społecznościowe. Wszystko obróciło się do góry nogami, bo z wielkiego momentu zrobił się wielki kryzys. Firma, a właściwie człowiek, który został mi polecony – okazał się oszustem. Podszywał się pod swoich nieistniejących pracowników, czas realizacji projektu przeciągnął z trzech tygodni do trzech miesięcy, a na koniec okazało się, że żadnej firmy nie ma, ukradł moje pieniądze i sklep, który stworzył. Ale dzisiaj nie o tym. Dzisiaj pozytywnie : )

Oczywiście możesz znaleźć firmę, która stworzy Ci sklep internetowy i później koszty realizacji takiego projektu rozliczysz w rocznym zeznaniu podatkowym. Jest to jednak koszt od około 3000 zł. Zacznijmy od tańszych, a równie skutecznych metod : )

1. Media społecznościowe, czyli Instagram i Facebook

Najczęściej zaczynamy sprzedawać właśnie w ten sposób, czyli zakładamy konto firmowe na Facebooku i Instagramie, a następnie kontaktujemy się z naszymi klientami przez wiadomości prywatne. I to jest super sposób na nawiązanie relacji z klientami na początku naszej działalności. Ja dzięki takim rozmowom stworzyłam nowe wzory, a nawet kolekcje czapek : )

Jeśli prowadzimy sprzedaż tylko w ten sposób, należy poinformować o tym naszych klientów. Czyli uzupełniamy nasze BIO na Instagramie oraz sekcję „informacje” na Facebooku o to kim jesteśmy, co robimy i w jaki sposób dokonać u nas zamówienia.

Kiedy ja sprzedawałam czapki w ten sposób, stworzyłam na dysku Google katalog moich produktów, a link do niego udostępniłam w BIO na Instagramie : ) Zdjęcia do takiego katalogu możesz zaopatrzyć w informację o cenie, a jeśli szyjesz – stwórz katalog materiałów, z których projektujesz ubrania czy tekstylia. Taki ruch usprawni Ci komunikację z klientem, któremu łatwiej będzie dokonać wyboru. W stworzeniu takich zdjęć do katalogu pomoże Ci oczywiście niezawodna CANVA. Na moim IG dodałam wpis z instrukcją, jak taką grafikę stworzyć, myślę, że przyda się i w tym wypadku. Post dostępny jest tutaj.

2. Platforma sprzedażowa SHOWROOM

Korzystałam z tego kanału sprzedaży, gdy jeszcze nie miałam własnej strony internetowej. Jest to platforma, która zrzesza projektantów i najlepsze polskie marki, ale niestety nie każdy może z nimi współpracować. Należy wypełnić formularz zgłoszeniowy, a w procesie akceptacji liczy się kreatywność, otwarty umysł, historia, stosunek do klienta, ale również potencjał sprzedażowy i promocyjny marki. Brane są również pod uwagę zdjęcia produktowe oraz lifestylowe, jakimi dysponujemy, dlatego wysyłając zgłoszenie musimy podać adresy naszych profili w mediach społecznościowych oraz adres naszej strony, jeśli taką mamy.

Skontaktowałam się z działem, który zajmuje się akceptowaniem Projektantów i zapytałam czy prowadząc działalność nierejestrowaną można nawiązać z nimi współpracę. Dostałam odpowiedź, że tak, ale należy wypełnić formularz kontaktowy. Odezwą się jeśli będą zainteresowani współpracą.

Oczywiście sprzedaż na tej platformie związana jest dość dużą prowizją, ale zyskujemy panel do zarządzania naszym sklepem, reklamę i promocję naszej marki oraz wysyłkę dzięki partnerom logistycznym SHOWROOM (za moich czasów było to UPS oraz paczka w Ruchu).

Przez pewien czas sprzedawaliśmy czapki tylko przez Showroom. Było to bardzo wygodne rozwiązanie, bo miałam panel do zarządzania wszystkimi zamówieniami, otrzymałam dostęp do kurierów, którzy paczki odbierali mi spod drzwi. Co więcej organizowali akcje promocyjne, do których można było dobrowolnie dołączyć, a dzięki którym zwiększała się sprzedaż : )

Tutaj łapcie link do kwestionariusza Showroom : )

3. Sklep internetowy na Shoplo, szybkie płatności i kurierzy

Zaraz po mojej małej wtopie ze sklepem internetowym poznałam platformę Shoplo, która w ramach niewielkiego abonamentu umożliwia prowadzenie swojego sklepu, a oprócz tego ma ogrom aplikacji, które ułatwiają nam sprzedaż i usprawniają naszą pracę.

Na Shoplo możesz założyć swój sklep bez posiadania działalności, czyli co miesiąc będziesz otrzymywała fakturę na osobę fizyczną. Taką fakturę możesz zapisać do kosztów w ewidencji działalności nierejestrowanej i odliczyć od przychodu w rozliczeniu rocznym. Poniżej zamieszczam Wam tabelę z różnymi abonamentami na tej platformie. Dla mnie głównym kryterium wyboru była liczba dostępnych wariantów, jako że mam czapki z różnymi kolorami pomponów i wzorami – nie korzystałam w ogóle z Planu Starter. Aktualnie działam z planem Advanced, bo zależy mi na statystykach. Wam polecam te dwie pierwsze opcje na początek : )

Tutaj kliknij, żeby założyć swój sklep.

Szybkie płatności

Sytuacja na rynku dynamicznie się zmienia. Aktualnie dostępne bramki płatności, z których możesz korzystać posiadając działalność nierejestrowaną znajdziesz tutaj: KLIK

Wysyłki kurierem i paczkomatem

Żeby było jeszcze piękniej ; ) możemy usprawnić wysyłki paczek do klientów. Mając sklep internetowy na Shoplo możemy go zintegrować z Paczkomatami albo takim serwisem, jak Apaczka, który zrzesza wiele firm kurierskich.

Wystarczy, że założymy konto, na którymś z tych serwisów, zasilimy konto, a następnie zainstalujemy jego aplikację w Shoplo i już możemy automatycznie przekazywać nasze paczki do wysyłki. I oczywiście faktury za te wysyłki wrzucamy w nasze koszta.

Tutaj zostawiam Ci linki do firm kurierskich oraz szybkich płatności, które możesz zintegrować z Shoplo oraz panel z aplikacjami Shoplo:
1. Apaczka
2. Paczkomaty
3. Aplikacje Shoplo

Tyle na początek! Mam nadzieję, że ten wpis będzie pomocny i oczywiście w razie pytań jestem do Waszej dyspozycji : )

8 myśli na “Działalność nierejestrowana – gdzie sprzedawać nasz produkt?”

  1. Cześć 🙂
    Czy zakładając konto firmowe tylko na Instagramie, w jaki sposoby najlepiej wysyłać towar, żeby zminimalizować koszta?
    Pozdrawiam

  2. A ja mam pytanie odnośnie dodawania na shoplo nowych produktów podczas gdy prowadzi się działalność nierejestrowaną. Jest tam taka rubryka jak „VAT”- co w takim wypadku należy zaznaczyć?

  3. Dziękuję za super pomocne posty 🙂 Chciałam dopytać o tworzenie treści, logo za pomocą Canvy. Nie umiem znaleźć jednoznacznych informacji o tym czy do celów komercyjnych możemy wykorzystywać projekty, gotowych elementów, zdjęć z programu Canva. NP. Czy jak zaprojektuje sobie logo za pomocą Canvy to czy jest to zgodne z prawem.. czy mogę zaprojektować wzór lub skorzystać z gotowego i użyć go na kubku, koszulce czy kartach do gry, jako produkt do sprzedaży 🙂 Dziękuję 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *