Działalność nierejestrowana – firma bez komplikacji

Na końcu tego wpisu znajdziesz pomocne materiały, jak wzór regulaminu sklepu internetowego i Ewidencję Sprzedaży, bez której ani rusz przy prowadzeniu działalności nierejestrowanej : )

Żeby zajmować się rękodziełem i legalnie na tym zarabiać nie trzeba już zakładać własnej firmy. W kwietniu 2018 roku powstała nowa forma prowadzenia własnego biznesu – działalność nierejestrowana.

Takiej działalności nie trzeba nigdzie rejestrować, nie musisz załatwiać żadnych formalności i wpisywać do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej. Nie masz również obowiązku składania deklaracji do ZUSu, opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne, społecznych oraz zaliczek na podatek dochodowy.

Jest to świetny sposób na przetestowanie i walidację pomysłu zanim założysz firmę i skorzystasz na przykład z preferencyjnych składek dla początkujących przedsiębiorców. Nie ponosisz większego ryzyka od tego, jakim jest zakup materiałów i działania marketingowe, a dodatkowo nabierasz doświadczenia i uczysz się przedsiębiorczości.


Zatem kto może prowadzić działalność nierejestrowaną?

  • Osoby, które w ciągu ostatnich 60 miesięcy nie prowadziły działalności gospodarczej lub prowadziły ją przed 30.04.2017 i do tego czasu ich firma została wykreślona z CEIDG.
  • Osoby, których działalność nie wymaga koncesji, licencji lub wpisu do rejestru działalności regulowanej. Jeśli tworzysz rękodzieło prawdopodobnie ten warunek w ogóle nie będzie Ciebie dotyczył. Koncesja dotyczy między innymi sprzedaży alkoholu, a działalności regulowane to np. lekarze specjaliści.
  • Wykonują taką działalność osobiście bez pomocy wspólnika.

Bardzo istotna informacja jest taka, że przychód z działalności nierejestrowanej nie może przekroczyć w żadnym miesiącu 50% minimalnego wynagrodzenia w danym roku.

W 2021 roku jest to kwota w wysokości 2800 zł, czyli Twój miesięczny przychód nie może przekroczyć 1400 zł.

Na rękodzielnikach, którzy chcą prowadzić działalność nierejestrowaną spoczywa kilka ważnych obowiązków. Są one jednak banalnie proste, a dodatkowo biorąc pod uwagę brak skomplikowanych formalności i dużych opłat od początku prowadzenia takiej “firmy bez firmy”, jest to świetna forma rozpoczęcia przygody z własny biznesem.


Obowiązki osoby prowadzącej działalność nierejestrowaną.

1. Prowadzenie uproszczonej ewidencji sprzedaży

Dlaczego musimy taką ewidencję prowadzić? Przede wszystkim dlatego, że przychód z działalności nierejestrowanej nie może przekroczyć w żadnym miesiącu 50% minimalnego wynagrodzenia w danym roku. Musisz tego pilnować, ponieważ w momencie, gdy przekroczysz tę kwotę masz 7 dni na zarejestrowanie swojej działalności w CEIDG. W 2020 roku minimalne wynagrodzenie wynosi 2600 zł i tym samym Twój przychód nie może przekroczyć kwoty 1300 zł miesięcznie.

Co więcej masz obowiązek rozliczenia się z przychodu w rocznym zeznaniu PIT-36, dlatego oprócz przychodów do ewidencji warto wpisywać swoje koszta, żeby później wyliczyć swój dochód.

Co taka ewidencja powinna zawierać i jak ma być prowadzona?

Możesz ją prowadzić w zeszycie lub w excelu. Osobiście uważam, że ta druga forma jest wygodniejsza, dlatego też specjalnie dla Ciebie taką tabelę stworzyłam z podziałem na każdy miesiąc plus z zakładką na spisywanie kosztów. Najistotniejsze jest prowadzenie jej sumiennie i na bieżąco każdego dnia, gdy sprzedałaś swój produkt.

UWAGA: Przychód powstaje w momencie, w którym otrzymujemy zapłatę za nasz produkt, wydajemy towar, wykonujemy usługę lub wystawiamy fakturę.

Przykłady:
1. 2 czerwca sprzedałam czapkę w kwocie 79 zł i tego samego dnia otrzymałam przelew, więc zapisuje mój przychód do ewidencji.
2. 23 czerwca sprzedałam dwie czapki w kwocie 158 zł, ale wysyłka jest za pobraniem. Paczkę wyślę 27 czerwca, wystawię fakturę, ale pieniądze z pobrania otrzymam w lipcu. W tym przypadku dniem, w którym uzyskałam przychód to dzień 27 czerwca, bo wtedy wystawiłam fakturę.
3. Jeśli danego dnia nic nie sprzedaliśmy, możemy pominąć ten dzień lub zapisać dla formalności 0 zł, żeby w przyszłości mieć pewność, że nie zapomnieliśmy o jakiejś sprzedaży.


Jeśli chodzi o odpowiedź na pytanie, co taka ewidencja powinna zawierać – nie ma konkretnych zasad. Powinnaś zapisywać datę sprzedaży, wartość sprzedaży i kontrolować wartość sprzedaży narastająco. Arkusz, który pobierzesz na koniec tego wpisu zawiera wszystko to co wymieniłam plus inne kolumny ułatwiające sumienne ewidencjonowanie sprzedaży.

Nie jest to trudne, ale ważne żeby taki spis prowadzić rzetelnie, ponieważ cytując portal gov.pl: „jeśli twoja ewidencja będzie prowadzona w sposób niedokładny lub nie będzie prowadzona w ogóle, a na podstawie dokumentacji nie będzie możliwe ustalenie wartości sprzedaży, to organ podatkowy sam określi wartość  sprzedaży opodatkowanej  i ustali  od  niej  kwotę  podatku należnego. Jeżeli nie będzie można określić przedmiotu opodatkowania, to kwota podatku zostanie ustalona na 22%.

2. Wystawianie faktur lub rachunków

Nie masz obowiązku wystawiania faktur lub rachunków za sprzedany produkt, chyba że Twój klient o to poprosi. Uważam jednak, że warto to robić z dwóch powodów. Przede wszystkim wyrabiasz w sobie dobry nawyk, który zaprocentuje w przyszłości, nauczysz się programów do wystawiania faktur. I chyba ważniejsza kwestia: prowadzisz pełną i rzetelną ewidencję sprzedaży, a taka pełna dokumentacja sprzedaży nie pozostawi wątpliwości na wypadek kontroli z Urzędu Skarbowego.

Co powinna zawierać faktura?
1. Datę sprzedaży
2. Numer faktury
3. Imię, nazwisko lub nazwę nabywcy oraz adres
4. Nazwę sprzedanego towaru lub wykonanej usługi
5. Ilość produktów lub zakres wykonanej usługi
6. Cenę jednostkową towaru lub usługi
7. Należność ogółem
8. Twoje imię i nazwisko – nie musisz podawać ani swojego adresu, ani PESELU

Klient ma prawo zażądać od Ciebie faktury lub rachunku w ciągu 3 miesięcy od końca miesiąca, w którym otrzymał od Ciebie produkt lub go opłacił (w całości lub części).

Jak wystawić taką fakturę?
Jako osoba prowadząca działalność nierejestrowaną jesteś raczej zwolniona z obowiązku płacenia podatku VAT, ponieważ siłą rzeczy Twój przychód roczny nie przekroczy 200 000 zł. Są oczywiście wyjątki, które dotyczą między innymi:

usług jubilerskich, usług prawniczych, usług w zakresie doradztwa
(z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem
i hodowlą  zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu  zagospodarowania
i modernizacji gospodarstwa rolnego), usług związanych ze ściąganiem długów,
w tym usług factoringowych czy dostawy wyrobów z metali szlachetnych, towarów opodatkowanych akcyzą, środków transportu czy budynków lub terenów budowlanych.


W związku z powyższym wystawiasz uproszczoną fakturę bez VAT. Możesz skorzystać z gotowych wzorów dostępnych w internecie lub jeszcze lepiej skorzystać z programów dostępnych w internecie. Osobiście polecam Fakturownię, z której sama korzystałam lub ifirmę. Każda z tych firm oferuje kilka faktur w miesiącu gratis, ale abonamenty możemy wrzucić w nasze koszta : )

A co z kasą fiskalną?
Jest oczywiście kilka działalności, które nawet prowadzane w omawianej przeze mnie formie, muszą posiadać kasę fiskalną. Są to na przykład osoby świadczące usługi fryzjerskie czy przewóz osób.

W większości przypadków nie ma obowiązku posiadania tego urządzenia, ponieważ prowadząc działalność nierejestrowaną nie przekroczysz progu 20 tysięcy zł rocznego obrotu, który zobowiązuje do stosowania kasy.

Tutaj sprawdzisz kto nie może skorzystać ze zwolnienia posiadania kasy fiskalnej bez względu na obroty.

3. Rozliczanie przychodów w zeznaniu rocznym PIT-36

W ciągu roku nie płacisz żadnych zaliczek na podatek w związku z działalnością nierejestrowaną. Chyba że jesteś podatnikiem VAT.
Swój przychód rozliczasz w rocznym zeznaniu podatkowym PIT-36, w którym to znajduje się dedykowana rubryka „działalność nierejestrowana”. To właśnie w tym zeznaniu możesz odliczyć koszty ponoszone z tytułu prowadzonej działalności.
Dla przypomnienia:
– dochód = przychód-koszta
– strata powstaje wówczas, gdy koszta przewyższają przychód
PIT-36 – działalność nierejestrowana w punkcie nr 9

Co może być kosztem?

– materiały do produkcji Twojego produktu
– koszty transportu, czyli wysyłek
– koszty materiałów potrzebnych do wysyłki
– koszty maszyn, drukarek, aparatów
– materiały biurowe, jak papier do drukarki czy nożyczki o ile są niezbędne do produkcji
– koszt programów do fakturowania, hostingu, sklepów internetowych, jak na przykład shoplo

Wszystkie poniesione przez nas koszta warto wpisywać do zeszytu lub arkusza, najlepiej z datą zakupu i numerem faktury, którą z kolei trzeba posiadać, żeby taki koszt w razie kontroli udokumentować. Może to być faktura imienna lub paragon, ale wówczas powinien on być jeszcze podparty na przykład potwierdzeniem przelewu. Z mojego doświadczenia lepiej jednak prosić o faktury imienne, ale pamiętaj żeby o potrzebie otrzymania takiego dokumentu powiedzieć sprzedawcy przy składaniu zamówienia lub robienia zakupów.

Takie dokumenty, wraz z ewidencją sprzedaży musisz przechowywać pięć lat, licząc od roku, w którym rozliczyłaś podatek. Jest to obowiązek, którego musisz przestrzegać na wypadek kontroli z urzędu.
Przykład: roczne zeznanie podatkowe za rok 2020 złożysz w 2021 roku, więc dokumenty z roku 2020 musisz przechowywać do roku 2026.

Jak opodatkowany jest dochód z działalności nierejestrowanej?
Na zasadach ogólnych. Ciebie będzie dotyczyła skala 17%. Na wyższą wskakuje się dopiero po przekroczeniu dochodu w wysokości 85 528 zł, ale w przypadku gdy jedynym źródłem Twojego przychodu jest działalność nierejestrowana – nie ma możliwości osiągnięcia takiej kwoty.

UWAGA! Jeśli Twoim jedynym źródłem dochodu jest działalność nierejestrowana, a Twoje koszty będą wysokie i w ciągu roku nie przekroczysz kwoty 8000 zł dochodu to obowiązuje Cię kwota wolna od podatku i wówczas w ogóle nie zapłacisz podatku dochodowego : )

4. Przestrzeganie praw konsumenta

Mimo, że prowadzisz działalność nierejestrową, musisz przestrzegać praw konsumenta, jakie wynikają z prawa cywilnego. I na przykład Twój klient ma prawo zwrócić zakupiony towar w ciągu 14 dni od dnia zakupu. Ma prawo go reklamować, a Ty obowiązek taką reklamację rozpatrzyć. Warto stworzyć regulamin swojego sklepu, który będzie przestrzegał tych praw i oczywiście w tym przypadku można skorzystać z gotowych wzorów w internecie.

Poniżej masz ode mnie bardzo dobrze opracowany wzór, który dostosujesz pod swoje potrzeby : )

Wejście na rynek ze swoim produktem nigdy nie było tak łatwe. Przestrzeganie tych kilku zasad jest banalnie proste i naprawdę warto skorzystać z możliwości, jakie daje działalność nierejestrowana.

Nie musisz jej nigdzie zgłaszać ani rejestrować, a zacząć sprzedawać i tworzyć swój produkt możesz choćby w tym momencie.


Jak wspominałam na początku wpisu przygotowałam dla Ciebie arkusz kalkulacyjny z podziałem na miesiące, w którym będziesz mogła zapisywać swoje przychody oraz koszty.

Arkusz zawiera funkcje, które automatycznie zliczają:

– przychody z podziałem na miesiące
– koszty
– sumę przychodów od początku roku
– dochód lub stratę

Dzięki temu narzędziu nie przegapisz, że przekroczyłaś kwotę, do której możesz prowadzić działalność nierejestrowaną, będziesz prowadziła rzetelną ewidencję i wyrobisz w sobie dobre nawyki, które w przyszłości przydadzą Ci się w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Pamiętaj jednak, że co roku zmienia się minimalna płaca krajowa, a arkusz przygotowany jest na rok 2021! Ma być ułatwieniem do prowadzenia działalności nierejestrowanej i jest przygotowany tak, jak ja chciałabym taką ewidencję prowadzić, natomiast musisz świadomie kontrolować swoje przychody i przed złożeniem rocznego zeznania podatkowego wszystko dokładnie policzyć z pomocą arkusza : )

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *