Czy koszty wysyłki trzeba wliczać do przychodu?

Jak rozliczać koszty przesyłek? Czy koszt wysyłki jest moim przychodem? Czy w ewidencję sprzedaży mam wpisać cenę towaru + koszt przesyłki, czy jedynie cenę towaru, jako przychód?


Są dwa sposoby na ewidencjonowanie kosztów wysyłki towarów.

Pierwszy, rekomendowany dla zarejestrowanych działalności gospodarczych:

  • Jeżeli Twój towar kosztuje 100 zł, a wysyłka 20 zł, możesz w sumie wystawić fakturę na 120 zł – jako Twój przychód. Jednocześnie, bierzesz fakturę na swoją firmę przy płatności za wysyłkę, czyli te 20 zł. Finalnie Twój przychód wyniesie 120 zł, koszt 20 zł i dochód 100 zł (nie liczę oczywiście innych kosztów w tym przykładzie).

Druga opcja, rekomendowana dla nierejestrowanych działalności gospodarczych:

  • Kosztów wysyłki nieewidencjonujesz w ogóle. Wtedy musisz napisać w regulaminie na przykład: „klient udziela pełnomocnictwa do zawarcia umowy z firmą wysyłkową na nadanie przesyłki w imieniu i na koszt kupującego”, a także cały regulamin sklepu internetowego musi być odpowiednio ku temu rozwiązaniu stworzony – udać się z tym należy do prawnika. Wtedy faktur za wysyłkę nie zbierasz. Pamiętaj tylko, że jeżeli wysyłka będzie kosztowała 10 zł, a pobierzesz 20 zł, będziesz musiała zwrócić klientowi różnice. Nawet, jeżeli otrzymasz od klienta 20 zł, a wysyłka kosztować będzie 19,99 zł – musisz zwrócić grosz.

Skąd wiadomo, że faktycznie przy zawarciu takiej klauzuli w regulaminie sklepu internetowego i przy odpowiednim jego sporządzeniu, koszt wysyłki nie będzie przychodem z działalności nierejestrowanej?

Mówi o tym chociażby pismo z dnia 5 grudnia 2018 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3-1.4011.417.2018.3.AG o kosztach przesyłki a przychodach ze sprzedaży wysyłkowej. Poniżej, trochę prawniczej bablaniny : )

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody.

Jak wynika z przepisów Kodeksu cywilnego, pełnomocnictwo to jednostronne oświadczenie osoby – mocodawcy, na mocy którego inna osoba – pełnomocnik, staje się upoważniona do działania w imieniu mocodawcy. Zatem każda czynność wykonana przez pełnomocnika w imieniu mocodawcy i w zakresie udzielonego pełnomocnictwa wywoła skutki bezpośrednio w sferze prawnej mocodawcy. Z tytułu otrzymania środków pieniężnych na dokonanie przesyłki zakupionego przez kontrahenta towaru, nie powstanie przychód. Zatem środki pieniężne, które otrzymasz w związku ze swoim zobowiązaniem do wykonania polecenia mocodawcy, czyli wysyłki towaru, nie będą opodatkowane podatkiem dochodowym.

Należy jednak podkreślić, że warunkiem bezwzględnym i podstawowym dla takiej klasyfikacji kwot otrzymanych od kupującego jest działanie przez Ciebie w imieniu i na rzecz (rachunek) kupującego na podstawie umowy zawartej z kupującym i udzielonego Tobie pełnomocnictwa. Otrzymana należność od kupującego na wysyłkę, w wysokości odpowiadającej kosztom przesyłki zakupionego towaru, nie stanowi dla Ciebie przychodu. Jest to przecież kwota, którą w całości przeznaczasz na opłacenie przesyłki. Nic z tej kwoty dla Ciebie “nie zostaje”.


Autor: Aleksandra Pilipiuk (@prawo.malego.biznesu)
http://www.prawomalegobiznesu.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *